Voedingssalon 2019: populaire kooktrends bij de Belg onthuld

Voedingssalon 2019: populaire kooktrends bij de Belg onthuld

Van zaterdag 19 tot en met zondag 27 oktober is het weer zover: dan opent het Voedingssalon terug zijn deuren. Dé uitgelezen kans om verschillende culinaire nieuwigheden, delicatessen en andere smakelijke producten te ontdekken bij meer dan 270 exposanten, verspreid over 20 000m². Culinaire inspiratie doet men dan weer op tijdens de dagelijkse kookdemonstraties en -workshops. En gastland Italië laat de bezoekers dankzij zijn culinaire specialiteiten en internationaal gerenommeerde wijnen reizen naar zonnigere oorden.

Het Voedingssalon is al jaar en dag een ontmoetingsplaats voor de gastronomische liefhebbers en voor iedereen die graag tussen de vele kraampjes rondsnuistert. Er wordt geproefd, ontdekt en inspiratie opgedaan voor in de eigen keuken. Niet onbelangrijk, want iedereen is dagelijks met voeding bezig. Maar niet allemaal op dezelfde manier. Hoe verschillen we van elkaar, en wat zijn de nieuwste tendensen? Om dit te achterhalen, vroeg FISA 1000 Belgen naar hun voedingsgewoontes.

De Belg let op zijn voeding, maar het kan beter

De Belg is zich bewust van het belang van gezond eten, zeker voor het welzijn van zijn kinderen. Toch zijn ze slecht geïnformeerd over de verschillende voedingskeuzes die er zijn. Het vegetarisme raakt steeds wijder verspreid onder de Belgen, in tegenstelling tot het veganisme, dat maar weinig draagvlak kent. Zes op de tien Belgen verklaren af en toe vegetarische gerechten toe te voegen aan hun menu en vier op de tien zeggen dit ook regelmatiger te willen doen. Slechts drie op de tien Belgen geven aan occasioneel veganistisch te eten. De exposanten in de Fine Food Zone en Healthy Lifestyle Zone in Paleis 7 reiken de bezoekers lekkere alternatieven aan om deze voedingsgewoonten te ondersteunen.

Het milieu speelt een belangrijke rol in de consumptiegewoonten van de Belg

Lokaal en seizoensgebonden consumeren staat hoog op de prioriteitenlijst van de Belg. De helft van de ondervraagden hecht veel belang aan het milieu en zes op de tien Belgen kopen bij voorkeur seizoensgroenten en -fruit. Bovendien wordt ook de zero waste-mentaliteit populair onder de Belgen. 80% is namelijk van mening dat het noodzakelijk is om op een afvalvrije manier te consumeren. Om aan deze consumptietendens tegemoet te komen, duiken overal in België verpakkingsvrije winkels op.

Eensgezindheid over de Italiaanse keuken

Wat betreft het type keuken geeft het noorden van het land de voorkeur aan de traditioneel Belgische keuken: 84% van de Vlamingen zet deze op de eerste plaats. In Wallonië wordt de Franse keuken dan weer met stip bovenaan geplaatst. Over de Italiaanse keuken bestaat er echter wel een consensus: bij 64% van de Belgen staat deze op de tweede plaats van favoriete keukens. Bij Italië denkt iedereen spontaan aan zonovergoten gerechten, pasta’s en pizza’s, maar ook aan de karaktervolle wijnen. Om Italië als gastland van deze editie nog meer in de kijker te zetten, nodigt de beurs de Italiaanse chef Antonio Russo uit. Tijdens zijn kookdemonstraties leert hij de bezoekers meer over de traditionele Italiaanse keuken. En bij de verschillende Italiaanse exposanten kan men heerlijke Italiaanse producten zoals olijfolie en mozzarella proeven en ontdekken.

Niets boven zelfgemaakte gerechten

Bijna één Belg op twee kookt dagelijks zelf thuis, slechts 2% zegt dit nooit te doen. Kookinspiratie zoekt de Belg zowel online als in kookboeken, maar nog vaker komt de inspiratie van zijn eigen persoonlijke creativiteit. Wanneer het de Belg aan tijd en zin ontbreekt, haalt 71% al eens een maaltijd af. Meer dan 50% onder hen laat zijn maaltijd ook wel eens thuis leveren.

Om eentonigheid in de gerechten te vermijden, zorgen zowel chefs als Marc Costers en Antonio Russo als foodbloggers “Must be yummie”, “Helen kookt”, “Mama’s Gezonde Tips”, “Hungry for Health”, “Inge goes Healthy”, en “Mijn Puur Leven” dagelijks voor verschillende kookworkshops. De foodtrucks in Paleis 11 zorgen voor nog meer variatie en verblijden de liefhebbers van de exotische keuken met smaakvolle gerechten die ter plekke klaargemaakt worden en zin geven om nieuwe smaken te leren kennen.

Dit en nog veel meer valt te ontdekken in Paleis 7 en 11 van Brussels Expo van 19 tot en met 27 oktober.

Speciale acties

Kids Day – woensdag 23 oktober

Workshops en activiteiten voor kinderen: kookdemonstraties, hiphop- en yogacursussen. De kinderen kunnen zich ook gratis laten schminken alvorens deel te nemen aan de heuse schattenjacht met een beloning aangeboden door de partner Macaron Rocher.

Halloween Day – zondag 27 oktober

Kinderen en volwassenen die verkleed naar het Voedingssalon komen op zondag 27 oktober ontvangen een gratis verrassing, aangeboden door de partners van de beurs. (Meer info op: https://www.voedingssalon.be/news/halloween-day)

Praktische info

Wanneer? Van zaterdag 19 tot en met zondag 27 oktober van 10 tot 18 uur.

Waar? Brussels Expo: Belgiëplein 1 – 1020 Brussel
Het salon is toegankelijk via

  • Paleis 7 : ingang parking C via Astridhal
  • Paleis 11 (kant Atomium)

Tickets?

Caroline Mouzon Project Manager, Two cents

 

 

 

Over Voedingssalon

Praktische informatie

Plaats: Brussels Expo – Belgiëplein 1 – 1020 Brussel

Openingsuren en dagen:

Zaterdag 19 oktober tot en met zondag 27 oktober van 10u tot 18u

 Ingang:

  • Paleis 11 (kant Atomium en metro)
  • Paleis 7 (kant Parking C via AstridHal)

Over FISA

Fisa maakt deel uit van de DEFICOM-group, die actief is in de communicatie-, media en ontspanningssector. De groep FISA is gespecialiseerd in het organiseren van grote nationale beurzen en evenementen. Het is de missie van FISA om haar bezoekers beleving te brengen voor de vijf zintuigen. FISA is in 2003 gestart met de aankoop van de bekende bouwbeurs BATIBOUW en heeft daarna geleidelijk haar aanbod uitgebreid met de beurzen Cocoon, het Voedingssalon, het Vakantiesalon en het networkingevenement Topontmoetingen. Jaarlijks trekken de FISA-beurzen in totaal zo’n 2.700 exposanten en 700.000 bezoekers naar Brussels Expo.